Βήματα για τη ζωή 2η Επιστολή- Κανόνες

f

Αγαπητοί Γονείς

Σίγουρα μέχρι σήμερα θα έχετε θέσει στο παιδί σας κάποιους αδιαπραγμάτευτους κανόνες, πρωταρχικά για την ασφάλειά του και δευτερευόντως για την ηρεμία στο σπίτι σας, αλλά και για τον προγραμματισμό στην οικογένεια. Τέτοιου είδους κανόνες συνήθως είναι:

Ασφάλεια

Δεν αγγίζουμε τα μάτια της κουζίνας, όταν είναι αναμμένα

Δεν παίζουμε με τα σπίρτα

Δεν αγγίζουμε τα φάρμακα και τα καθαριστικά

Δεν περνάμε απέναντι στο δρόμο, χωρίς να κοιτάξουμε δεξιά κι αριστερά

Δεν μιλάμε σε κανένα ξένο

Δεν δεχόμαστε δώρα ή σνακ από ξένους

Ηρεμία

Δεν ασκείται σωματική βία στο σπίτι από κανέναν (ξύλο, χτυπήματα και δαγκώματα ανάμεσα στα παιδιά)

Δεν λέμε άσχημες λέξεις ο ένας στον άλλο

Προγραμματισμός

Τα παιδιά κοιμούνται πάντα στις ???. το βράδυ

Τρώμε όλοι μαζί στο τραπέζι, αφού πλύνουμε τα χέρια μας

Την Πέμπτη, κατά τη διάρκεια της ώρας του Προγράμματος, μιλήσαμε για τους κανόνες. Τα παιδιά έμαθαν πως οι κανόνες μας εξηγούν τον τρόπο που πρέπει να συμπεριφερόμαστε στο σχολείο. Όταν τους ζητήθηκε να προτείνουν τα ίδια κανόνες, ώστε να είναι ομαλότερη η λειτουργία του σχολείου και να είναι καλύτερες οι σχέσεις ανάμεσα στα παιδιά, εξέφρασαν πολύ καλές ιδέες και πρότειναν από μόνα τους κανόνες που ουσιαστικά θα προτείναμε κι εμείς. Το να συμφωνήσετε κι εσείς με το παιδί σας σε ορισμένους κανόνες συμπεριφοράς για το σπίτι θα βοηθούσε πολύ, όχι μόνο το ίδιο το παιδί να κατανοήσει πως όλα τα πλαίσια έχουν τους κανόνες τους, αλλά κι εσάς στην ομαλότερη λειτουργία του οικογενειακού σας προγράμματος. Μπορείτε να προτρέψετε το παιδί σας να σκεφτεί από μόνο του μερικούς, λέγοντας: «Σήμερα μιλήσατε για τους κανόνες στο σχολείο και φτιάξατε, μάλιστα, και ένα συμβόλαιο. Θέλεις να μου εξηγήσεις τι κάνατε;» Αφού αφήσετε το παιδί να σας εξηγήσει, μπορείτε να πείτε: «Τι λες, μπορείς να προτείνεις και κάποιους κανόνες που πρέπει να έχουμε κι εμείς εδώ, στο σπίτι, ώστε να έχουμε ηρεμία, ευχάριστη ατμόσφαιρα και να είμαστε όλοι ευχαριστημένοι; Θα μπορούσαμε έτσι κι εμείς να φτιάξουμε εδώ, σε αυτό το χαρτί ένα συμβόλαιο και να το υπογράψουμε. Τι λες, θα τα καταφέρουμε;» Καθοδηγήστε έπειτα το παιδί σας με ερωτήσεις του τύπου: «τι άλλο σκέφτεσαι πως θα ήταν καλό;», «πώς θα δείχνουμε ότι ακούμε, όταν μας μιλάει κάποιος;», «πώς πρέπει να είναι η φωνή μας, όταν μιλάμε;» «πότε είναι μια καλή ώρα, για να δούμε την ??.. εκπομπή (συγκεκριμένη παιδική εκπομπή και όχι τηλεόραση γενικά) στην τηλεόραση;» «είναι καλό να ετοιμαζόμαστε το πρωί στην ώρα μας ή να καθυστερούμε;», «πως θα συμπεριφερόμαστε όταν μας επισκέπτεται κάποιος;», «πώς θα συμπεριφερόμαστε στο τραπέζι την ώρα του φαγητού;», «τι θα ήταν καλό να κάνουμε αφού παίξουμε διάφορα παιχνίδια στο δωμάτιο;», κλπ. Βεβαιωθείτε ότι έχετε θέσει και μερικούς κανόνες για τον εαυτό σας, για να μην θεωρήσει το παιδί ότι αυτή είναι απλώς μια διαδικασία στην οποία έχετε εσείς όλη την εξουσία. Φροντίστε, όσο μπορείτε βεβαίως, να διατυπώνετε του κανόνες και καθώς τους λέει το παιδί να τους γράφετε, με όσο γίνεται θετικότερο τρόπο, δηλαδή, να εστιάζετε κυρίως στο τι πρέπει να κάνουμε αντί γι αυτό που δεν πρέπει. Ολοκληρώστε το «Συμβόλαιο» και υπογράψτε το. Αφήστε και το παιδί να το υπογράψει, όπως αυτό μπορεί. Φυσικά, μπορείτε να το επικαλείστε κάθε φορά που το παιδί φαίνεται να «ξεφεύγει», ενώ όταν ακολουθείτε τους κανόνες που έχετε θέσει για τον εαυτό σας (πράγμα που πρέπει να κάνετε με σχολαστική συνέπεια), φροντίστε να το κάνετε επιδεικτικά και φωναχτά, ώστε να αποτελείτε παράδειγμα για το παιδί σας. Σε περίπτωση που το παιδί δεν τηρεί κάποιον κανόνα που συμφωνήθηκε, προειδοποιήστε το για τις συνέπειες και εάν δεν συμμορφωθεί, εφαρμόστε τις σχετικές κυρώσεις. Ωστόσο, έχετε υπόψη σας ότι είναι πιο αποδοτικό είτε να επιβραβεύετε το παιδί για μια συμπεριφορά του είτε να του λέτε τι έχει να κερδίσει από αυτή (π.χ. Αν συμμαζέψεις γρήγορα το δωμάτιο σου, θα μπορείς να δεις για περισσότερη ώρα τηλεόραση), παρά να του εξηγείτε τι έχει να χάσει, αν δεν συμμορφωθεί (π.χ. Αν δεν συμμαζέψεις σύντομα το δωμάτιο σου, τότε δεν θα δεις τηλεόραση).

Οι  νηπιαγωγοί

Ευαγγελία Τριανταφύλλου  Παναγιώτα Τσεκούρα

 

 

 

 

 

                

Loading

Leave a reply