Επιστολή- Εισαγωγή στα συναισθήματα

 

emotions

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ

Αγαπητοί Γονείς,

Αφού ασχοληθήκαμε στην πρώτη ενότητα του Προγράμματος με τις έννοιες και τις λέξεις που αργότερα θα είναι απαραίτητα εργαλεία στα παιδιά για την επίλυση των προβλημάτων τους, τώρα μπαίνουμε στην δεύτερη ενότητα, που αφορά στα συναισθήματα και τη διαχείριση τους. Κατά τη διάρκεια της ενότητας αυτής θα λαμβάνετε ενημερωτικές επιστολές, σχετικά με το τι μαθαίνουν τα παιδιά στο σχολείο και με αυτές θα σας δίνονται υποδείξεις για το τι μπορείτε να κάνετε και εσείς με τη σειρά σας στο σπίτι, για τη συνέχιση της μάθησης αυτής.

Φαντάζομαι ότι το παιδί σας θα σας μιλήσει για όσα μαθαίνει στην τάξη, αλλά συχνά τα παιδιά περιμένουν από τους γονείς να ξεκινήσουν τέτοιες συζητήσεις. Γι’ αυτό το λόγο, κάθε φορά ρωτάτε το παιδί σας για ποιο συναίσθημα ή και για τι άλλο μιλήσαμε κατά τη διάρκεια του Προγράμμα­τος.Στα μαθήματα του Προγράμματος, τις επόμενες εβδομάδες θα συζητήσουμε για πολλά διαφορε­τικά συναισθήματα. Θα ξεκινήσουμε με βασικά συναισθήματα, όπως χαρούμενος, λυπημένος και θυμωμένος και σιγά-σιγά θα πάμε σε πιο σύνθετες συναισθηματικές καταστάσεις, όπως το πώς να δείχνουμε φροντίδα στους άλλους.

Στη διάρκεια των μαθημάτων αυτών τα παιδιά θα διδαχθούν διάφορα πράγματα: Τις ενδείξεις, που θα τα βοηθούν να αναγνωρίζουν τα δικά τους συναισθήματα αλλά και των άλλων, τον τρόπο και το λόγο να εξετάζουμε τις απόψεις των άλλων, πώς η συμπεριφορά μας μπορεί να επηρεάσει άλλους ανθρώπους, αλλά και πώς η συμπεριφορά των άλλων μπορεί να επηρεάσει τη δική μας. Τα μαθήματα, θα περιλαμβάνουν κουκλοθέατρο, ομαδικές συζητήσεις, ανάγνωση ιστοριών και παραμυθιών, παιχνίδια ρόλων και καλλιτεχνικές δραστηριότητες.

Τα παιδιά θα διδαχθούν ότι τα συναισθήματα είναι σημαντικά σήματα που μας δίνουν πληροφο­ρίες. Θα μάθουν, ότι όλα τα συναισθήματα είναι φυσιολογικά -και τα θετικά και τα αρνητικά- και είναι φυσιολογικό να τα βιώνουν, αλλά και ότι οι συμπεριφορές διαφέρουν από τα συναισθήματα. Μερικές συμπεριφορές είναι αποδεκτές, ενώ άλλες όχι.

Ένα σημαντικό θέμα που απασχολεί συνήθως όλους τους γονείς, είναι η ενθάρρυνση ή όχι των παιδιών τους να μιλούν για τα συναισθήματα τους.

Ενώ κάτι τέτοιο μπορεί να μην λύνει πάντα όλα τα προβλήματα, ωστόσο βοηθάει και τους γο­νείς να κατανοήσουν το πρόβλημα του παιδιού και τα παιδιά να ελέγξουν τα συναισθήματα τους αντί να δράσουν παρορμητικά. Άλλωστε, όλοι νιώθουμε συχνά καλύτερα, όταν ξέρουμε ότι μας ακούει κάποιος άλλος με κατανόηση. Και, όταν νιώθουμε καλύτερα, μπορούμε καινά σκεφτούμε πιο καθαρά τι θα κάνουμε στη συνέχεια.

Επιπλέον, η ικανότητα να συνηθίσουν τα παιδιά να μιλούν για τα συναισθήματα και τα προβλή­ματα τους έχει μεγάλη σημασία για τα εφηβικά τους χρόνια  στα οποία θα αντιμετωπίσουν διλλήματα και πιέσεις από τις παρέες τους ,όπως  χρήση ουσιών, καπνού ,αλκοόλ σεξουαλικά ζητήματα! Τότε είναι πολύ αργά για να προσπαθούμε να τα πλησιάσουμε και να τα βοηθήσουμε να νιώσουν άνετα και να μιλήσουν στην οικογένεια ή -σε άλλους ενήλικες για τα θέματα που τα απασχολούν.

Με λίγα λόγια το να «μοιράζονται» τα παιδιά τα συναισθήματα τους ίσως να μη λύνει άμεσα το πρόβλημα, αλλά μπορεί να ενθαρρύνει την εμπιστοσύνη τους στη σχέση τους μαζί σας και να τα  βοηθήσει ν’ αναπτύξουν καλύτερες ικανότητες επίλυσης προβλημάτων

ΤΙ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ ΕΣΕΙΣ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ

?     Κάθε μέρα του Προγράμματος, μετά το σχολείο, ρωτήστε το παιδί σας ποια λέξη ή ποιες  λέξεις συναισθημάτων έμαθε εκείνη την ημέρα.

?     Χρησιμοποιείτε και εσείς τις λέξεις αυτές των συναισθήματα που έχει μάθει το παιδί σας όταν συζητάτε διάφορες καταστάσεις στο σπίτι και εξηγείστε τι  σημαίνουν κάποιες καινούργιες λέξεις που τυχόν θα ακούσει, αν δεν τις ξέρει.

?     Όταν το παιδί σας αντιμετωπίζει προβλήματα, ζητήστε του να σας πει πως νιώθει. Αν δε μπορεί να σας εξηγήσει, βοηθήστε το, δίνοντας του εσείς κάποιους τίτλους για να το βοηθήσετε να αναγνωρίσει το συναίσθημα. Για παράδειγμα, μπορείτε να πείτε.Νιώθεις ταραγμένος/η; Μήπως νοιώθεις απογοητευμένος/η ή νευριασμένος/η;

?     Αφήστε τα παιδιά να προσδιορίσουν μόνα τους τα συναισθήματά τους! Για να το πετύχετε αυτό,  καλό είναι να αντικαταστήσετε τις δηλώσεις με ερωτήσεις. Μπορείτε να πείτε: «Το ξέρω πως είσαι θυμωμένος/η», ή  μπορείτε να πείτε. Τι σε αναστάτωσε; Συνεχίστε λέγοντας. Τι θα σε βοηθούσε να νιώσεις καλύτερα;

?     Σε καμία περίπτωση μην κρίνετε το συναίσθημα του παιδιού ή ακόμα χειρότερα μην το κοροϊδέψετε ή το χαρακτηρίσετε αρνητικά.

?     Προσπαθήστε να θυμάστε ότι πρέπει να εξηγείτε στο παιδί σας το πώς αισθάνεστε εσείς έτσι ώστε να μπορεί να συνειδητοποιήσει τι συμβαίνει μέσα σας .Έτσι θα μάθει σιγά σιγά να είναι πιο ευαίσθητο στα συναισθήματα σας και στα συναισθήματα των άλλων! Συχνά νομίζουμε ότι τα παιδιά παιδιά καταλαβαίνουν πώς νιώθουμε, αλλά στην πραγματικότητα μπερδεύονται!

?     Παίζετε όσο πιο συχνά μπορείτε με το παιδί σας, γιατί το παιχνίδι είναι χαρά

?     Συμμετέχετε μαζί του σε δραστηριότητες που του προξενούν χαρά και γέλιο όπως  θέατρο, κινηματογράφος, επισκέψεις σε πάρκα, κ.λπ).

?     Συμμετέχετε μαζί με τα παιδιά σας σε εκδηλώσεις και δραστηριότητες που προσφέρουν χαρά και σε άλλους ανθρώπους.

Κλείνοντας, σας υπενθυμίζω να μη διστάζετε να έρχεστε σε επαφή μαζί μου για  σχόλια ή παρατηρήσεις ή απορίες σχετικά με το θέμα αυτό ή οποιοδήποτε  άλλο θέμα!                           

 

                              Με εκτίμηση

                                               

         Οι  Νηπιαγωγοί       

Loading

Leave a reply