ΒΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗ ΖΩΗ

Spread the love
Spread the love

  • Βήματα για τη ζωή -Συγγραφείς: Νάντια Κουρμούση, Βασίλης Κούτρας

Το πρόγραμμα «Βήματα για τη ζωή» έχει σχεδιαστεί για να υποστηρίξει τις/τους νηπιαγωγούς στη διδασκαλία της Κοινωνικής-Συναισθηματικής Μάθησης. Σκοπός του Προγράμματος δεν είναι να διδάξει στους μαθητές συμπεριφορές, αλλά να τους μάθει τον τρόπο να σκέφτονται, ώστε να αναπτύξουν Αυτοεκτίμηση και Ενσυναίσθηση και να καλλιεργήσουν Ατομικές και Κοινωνικές Δεξιότητες, με έμφαση στη Διαχείριση Συναισθημάτων και την Επίλυση Προβλημάτων. Αυτές οι Δεξιότητες ονομάζονται από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας «Δεξιότητες Ζωής» («Life Skills») και ορίζονται ως η βάση της εκπαίδευσης (1993).

Το Πρόγραμμα «Βήματα για τη ζωή» αποτελεί ένα ολοκληρωμένο και δομημένο ετήσιο curriculum 54 αναλυτικών μαθημάτων. Είναι βασισμένο στις αρχές των ΑΠΣ, ΔΕΠΠΣ και του Νέου Σχολείου, και διαμορφώθηκε με βάση την ελληνική πραγματικότητα, λαμβάνοντας όμως υπόψη τη δομή και το περιεχόμενο προγραμμάτων Κοινωνικής-Συναισθηματικής Μάθησης και Δεξιοτήτων Ζωής Πανεπιστημίων και Οργανισμών άλλων χωρών (Καναδάς, Η.Π.Α, Αυστρία, Αυστραλία, Ιταλία κ.ά.), τα οποία είναι εγκεκριμένα από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας.

Το Πρόγραμμα έχει τη μορφή πακέτου και αποτελείται από: το Εγχειρίδιο Εκπαιδευτικού, που παρέχει σαφείς και αναλυτικές οδηγίες για την υλοποίηση του Προγράμματος. Τις Επιστολές για την οικογένεια, που περιέχουν σύντομη περιγραφή του περιεχομένου κάθε μαθήματος, μαζί με υποδείξεις και κατευθύνσεις για τη συνέχιση της μάθησης στο σπίτι. Τον Οδηγό Μαθημάτων, με αναλυτική παρουσίαση της κάθε διδασκαλίας και του τρόπου σύνδεσής της με το υπόλοιπο πρόγραμμα του σχολείου (Αναλυτικό και Κρυφό Πρόγραμμα). Τις Εικόνες Μαθημάτων, για την παρουσίαση ιστοριών από την καθημερινότητα των παιδιών, ώστε να αποτελέσουν αντικείμενο συζήτησης στον Κύκλο. Τις Μάσκες Συναισθημάτων, σε πρόσωπα φυσικού μεγέθους, για την κατασκευή των μασκών. Τις τρεις Γαντόκουκλες, έναν μικρό πίθηκο, έναν μικρό βάτραχο και μια μικρή καμηλοπάρδαλη που χρησιμοποιούνται για να εισάγουν αλλά και για να επιδείξουν τον τρόπο χρήσης των διδασκόμενων εννοιών και δεξιοτήτων και το Αντιστρές παιχνίδι του Κύκλου, το οποίο κρατά κάθε παιδί όταν είναι η σειρά του να μιλήσει για τον εαυτό του.

Εφαρμόστηκε στο νηπιαγωγείο μας για τέσσερις σχολικές χρονιές.